CBD na nespavosť: Výhody, vedľajšie účinky a liečba

CBD vám môže pomôcť zaspať

Kanabidiol – tiež známy ako CBD – je jedným z hlavných kanabinoidov v rastline konope. Kanabinoidy interagujú s vaším endokanabinoidným systémom, ktorý pomáha vášmu telu udržiavať stav rovnováhy a stability alebo homeostázy.

Na rozdiel od tetrahydrokanabinolu (THC) nie je CBD psychoaktívne, čo znamená, že nemá omamné účinky. Namiesto toho má rad zdravotných výhod, ako je zníženie záchvatov u ľudí s epilepsiou a úľava od bolesti pri rôznych stavoch.

Niektoré výskumy a neoficiálne dôkazy naznačujú, že CBD vám môže tiež pomôcť dosiahnuť lepší nočný spánok. Tu je to, čo potrebujete vedieť o používaní CBD na zlepšenie spánku.

Čo hovorí výskum o CBD a spánku

Aby sme pochopili, či CBD môže zlepšiť spánok, musíme najprv pochopiť, čo zlý spánok spôsobuje.

Podľa Mayo Clinic môže byť nespavosť spôsobená:

  • poruchy duševného zdravia, ako je úzkosť, posttraumatická stresová porucha (PTSD) a depresia
  • lieky, ktoré môžu narušiť váš cyklus spánku a bdenia
  • fyzické stavy, ako je chronická bolesť a syndróm nepokojných nôh
  • kofeín, najmä ak sa konzumuje neskôr počas dňa
  • faktory prostredia, ako sú hlasné zvuky alebo nepohodlná posteľ

Ak je vaša nespavosť spôsobená vonkajšími faktormi alebo súvisiacimi stavmi, CBD môže pomôcť pri liečbe príčin nespavosti.

Zatiaľ čo výskum CBD je stále v plienkach, niektoré výskumy naznačujú, že CBD môže pomôcť pri liečbe úzkosti.

Výskum publikovaný v roku 2019 sa zameral na to, či CBD môže zlepšiť spánok alebo znížiť úzkosť. Štúdie sa zúčastnilo 72 subjektov, pričom 47 malo úzkosť a 25 malo zlý spánok. Každý subjekt dostával každý deň 25 miligramov (mg) CBD vo forme kapsúl. V prvom mesiaci 79,2 percent pacientov uviedlo nižšiu úroveň úzkosti a 66,7 percent uviedlo lepší spánok.

CBD pomáha aj pri bolesti, ktorá môže tiež spôsobiť problémy so spánkom. V recenzii Trusted Source in Frontiers in Pharmacology z roku 2018 sa uvádza, že existuje značné množstvo dôkazov na podporu tvrdenia, že CBD upokojuje bolesť. Autori poznamenávajú, že znížením chronickej bolesti môže CBD zlepšiť spánok.

Iný výskum nám hovorí, že CBD ovplyvňuje spánkový cyklus. Výskum z roku 2014 skúmal štyroch pacientov s Parkinsonovou chorobou. Zistilo sa, že CBD zlepšilo symptómy poruchy správania v REM spánku (RBD), poruchy, pri ktorej človek prežíva svoje sny. RBD sa spája so zlým spánkom a nočnými morami.

Revízia z roku 2017 tiež poznamenala, že CBD môže byť užitočné pri liečbe RBD a že ukazuje potenciál na liečbu nadmernej dennej ospalosti.

CBD môže tiež ovplyvniť vyčerpanosť, ktorá je dalším príznakom nespavosti. Revízia Trusted Source z roku 2014 zistila, že CBD by mohlo mať potenciál podporovať bdelosť na základe výskumu na ľuďoch aj zvieratách. Autori poznamenali, že si nie sú istí, ako presne alebo prečo CBD v niektorých prípadoch podporuje bdelosť.

Ako CBD pomáha zlepšiť spánok

Dokonca aj štúdie, ktoré dospeli k záveru, že CBD môže zlepšiť spánok, nie vždy dokážu povedať, prečo je to tak. Väčšina z vyššie uvedených štúdií zdôrazňuje, že potrebujeme viac výskumu o CBD, kým úplne pochopíme, ako ovplyvňuje náš spánok.

Ako však bolo spomenuté vyššie, mnohí vedci tvrdia, že CBD zlepšuje spánok, pretože rieši základné príčiny nespavosti.

S ďalším výskumom CBD sa dozvieme viac o tom, prečo a ako nám môže pomôcť spať.

Ako užívať CBD na spánok

Existuje niekoľko spôsobov, ako užívať CBD. Dodáva sa v niekoľkých rôznych formách, vrátane:

Vo všeobecnosti sa vaporizáciou CBD dostane do vášho systému rýchlejšie ako iné formy. Nie je však veľa výskumov o vapovaní CBD a vaporizácia vo všeobecnosti môže predstavovať respiračné riziká.

Dávkovanie CBD, ktoré používate, a čas, kedy ho užívate, bude závisieť od mnohých faktorov. Vaša váha, chémia vášho tela a povaha vašich problémov so spánkom ovplyvnia fungovanie CBD. Čo funguje pre niektorých ľudí, nemusí fungovať pre iných.

Väčšina klinických štúdií CBD a spánku zahŕňala podávanie subjektom kdekoľvek medzi 25 mg až 1 500 mg CBD denne. Najlepšie je začať s nízkou dávkou a postupne ju zvyšovať, kým nenájdete niečo, čo vám vyhovuje.

Väčšina výskumov CBD, úzkosti a spánku zaznamenala, že mnohí pacienti nezaznamenajú okamžitý rozdiel. Vyššie uvedená štúdia z roku 2019 poznamenala, že subjektom trvalo asi mesiac, kým si všimli rozdiel. Buďte trpezliví a pamätajte, že je nepravdepodobné, že dosiahnete okamžité výsledky.

Vedľajšie účinky a obavy o bezpečnosť CBD

Revízia Trusted Source z roku 2017 sa zamerala na viaceré štúdie o bezpečnosti CBD a dospela k záveru, že ide o relatívne bezpečnú liečbu.

Vedľajšie účinky sú pomerne zriedkavé. Môžete však zaznamenať menšie vedľajšie účinky.

V súčasnosti Úrad pre potraviny a liečivá (FDA) nezaručuje bezpečnosť, účinnosť ani kvalitu voľne predajných produktov CBD. V záujme ochrany verejného zdravia však môžu podniknúť kroky proti spoločnostiam CBD, ktoré uvádzajú nepodložené zdravotné tvrdenia.

Keďže FDA nereguluje produkty CBD rovnakým spôsobom, ako regulujú lieky alebo doplnky stravy, spoločnosti niekedy svoje produkty nesprávne označujú alebo skresľujú. To znamená, že je obzvlášť dôležité urobiť si vlastný prieskum a nájsť kvalitný produkt.

Vyhnite sa spoločnostiam s históriou nesprávneho označovania CBD a rozhodnite sa pre CBD, ktoré bolo testované treťou stranou. Tak ako v našom prípade, kedy sú všetky naše CBD oleje testované nie raz ale dvakrát.

Podľa Mayo Clinic lekári len zriedka odporúčajú užívať lieky na spanie dlhšie ako niekoľko týždňov. Zatiaľ čo CBD a iné lieky môžu byť užitočné, je dôležité dostať sa k hlavnej príčine vašich problémov so spánkom.

Možno budete potrebovať fyzické vyšetrenie, aby ste zmenili svoje spánkové návyky alebo zmenili lieky. Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak máte problémy so spánkom.

Porozprávajte sa so svojím lekárom skôr, ako vyskúšate CBD

Je nevyhnutné, aby ste sa porozprávali so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať doplnky alebo lieky akéhokoľvek druhu – vrátane CBD. Lekár má najlepšie znalosti vášho zdravotného stavu, aby vám povedal, ako používať CBD na zlepšenie spánku na základe vašich konkrétnych okolností. 

Článok má informatívny charakter. Ako už bolo povedané je mnoho výskumov a štúdií ktoré poukazujú na prospešné účinky CBD na nespavosť, avšak stále ich nie je dostatok. Nakoľko je CBD okrajová téma, nevenuje sa jej toľko vedeckej pozornosti.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie